آکادمی لرن پوینت

نقطه شروع مهارت پولساز تو

آکادمی لرن پوینت

نقطه شروع مهارت پولساز تو

9 مرحله تا تدوین بوم مدل کسب و کار

اشتباه بزرگ بسیاری از استارت‌آپ‌ها در دنیا، تمرکز بر فناوری، نرم‌افزار، محصول و طراحی است، اما بی‌توجهی به کشف ابعاد کسب‌وکار. و منظور ما از “ابعاد کسب و کار” این است که چگونه شرکت از طریق به دست آوردن و ارائه خدمات به مشتریان خود درآمد کسب می کند.هافمن پس از ملاقات با صدها کارآفرین […]
بوم مدل کسب و کار

اشتباه بزرگ بسیاری از استارت‌آپ‌ها در دنیا، تمرکز بر فناوری، نرم‌افزار، محصول و طراحی است، اما بی‌توجهی به کشف ابعاد کسب‌وکار. و منظور ما از “ابعاد کسب و کار” این است که چگونه شرکت از طریق به دست آوردن و ارائه خدمات به مشتریان خود درآمد کسب می کند.هافمن پس از ملاقات با صدها کارآفرین و صاحبان کسب‌وکار در طول سال‌ها، (وی بنیان‌گذار لینکدین و نویسنده Blitzscaling می باشد.) به این موضوع پی برده است. مردم تمایل دارند روی بخش‌های خاصی از کسب‌وکار خود تمرکز کنند، مانند بسته‌های نرم‌افزاری مورد استفاده، ارزان‌ترین تأمین‌کننده، چگونه فرآیندهای داخلی را بهینه کنیم؟ آن‌ها چنان در روزانه جزئیات غرق می‌شوند که چشم‌انداز کلی کسب‌وکار خود را از دست می‌دهند. بدون این چشم انداز، آنها قادر به اندازه گیری ابعاد آن نیستند، سودهای حاشیه ای به دست می آورند، فرصت ها را از دست می دهند، برای نوآوری تلاش می کنند و در نهایت به راه اندازی کسب و کار می پردازند. یکی دیگر از استعاره های مفید در درک این اشتباه رایج، سرباز در سنگر است. تجربه روزانه برای 99 درصد از کارآفرینان و تجار نشان داده است که وقتی دید 360 را داشته باشید، کل میدان جنگ را می بینید. در نتیجه تصمیم گیری ها بسیار واضح تر هستند، اشتباهات کمتری انجام می شود و پیشرفت سریع و روشمند است. خوشبختانه، یک چارچوب مدل کسب و کار وجود دارد که به شما چشم انداز و وضوح می دهد. بوم مدل کسب و کار ابزاری است که در اختیار کارآفرینان، صاحبان کسب‌وکار و استراتژیست‌ها قرار گرفته تا یک کسب‌وکار را تجزیه و تحلیل، ساختارمند، و تکامل دهند، این در حالی است که همیشه تصویر بزرگ‌تری از کسب کار خود را در ذهن دارند.

بوم مدل کسب و کار چیست؟

بوم مدل کسب و کار که توسط کارآفرین سوئیسی و یکی از بنیانگذاران Strategyzer، الکساندر اوستروالدر ایجاد شده است، نمایشی بصری از 9 بلوک اصلی سازنده است که پایه های هر کسب و کار موفق را تشکیل می دهند. این ابزار برای کمک به کارآفرینان در اختراع، طراحی و ساخت مدل‌هایی با رویکردی سیستماتیک‌تر طراحی شده است. سوال این است چرا در جامعه تجاری اینقدر محبوب است؟ سادگی آن. بوم مدل کسب و کار به ما این امکان را می دهد که بدون حفاری و گم شدن در جزئیات، تحلیلی در سطح بالا انجام دهیم. شما فقط 9 بلوک ساختمانی را روی یک بوم خالی ترسیم می‌کنید، آن‌ها را همانطور که هر مفهوم به کسب‌وکار شما مربوط می‌شود پر کنید، و آن را در جایی آویزان میکنید که همه بتوانند آن را ببینند. این یک نمای کلی بصری از کل تجارت شما در یک بوم است. در حالی که بوم مدل کسب و کار یک مفهوم بسیار روان و بسیار خاص برای شرکت‌های می باشد.

هر بوم هنوز به این 9 بلوک اصلی تقسیم می‌شود :

بلوک شماره 1 : بلوک مشتریان

بلوک شماره 2 : ارزش پیشنهادی 

بلوک شماره 3 : کانال ها 

بلوک شماره 4 : روابط مشتریان

بلوک شماره 5 : جریان درآمد

شماره 6 : منابع کلیدی

شماره 7 : فعالیت های کلیدی

شماره 8 : شرکای تجاری

شماره 9 : ساختار هزینه ها

هنگامی که روی بوم قرار می گیرد، مدل چیزی شبیه به این خواهد بود :

در حالی که احتمالاً قبلاً با هر یک از 9 بلوک ساختمان روبرو شده اید، جذابیت بوم مدل کسب و کار این است که آنها را به یک صفحه محدود می کند، نه یک سند 42 صفحه ای سنتی. این امر هضم آن و همچنین ارزیابی مدل های تجاری موجود یا ترسیم ایده های جدید را بسیار آسان تر می کند.

بخش مشتریان 

اولین بلوک مدل بوم کسب و کار در مورد درک اینکه مهم‌ترین مشتری(هایی) است که ارزش ارائه می‌کنید چه کسی یا به عبارت دیگر چه کسانی هستند؟ چه کار می کنند؟ و چرا آنها محصول یا خدمات شما را می خرند؟ هیچ شرکتی بدون مشتریانش وجود ندارد، و بخش های مشتریان را به بهترین بلوک برای شروع در حین طراحی بوم مدل کسب و کار شما تبدیل می کند. یک تمرین عالی برای تعریف بخش‌های مشتری، طوفان فکری و ایجاد شخصیت(های خریدار) شرکت شما است. شخصیت‌های خریدار، تصاویری تخیلی از یک مشتری ایده‌آل یا فرضی هستند. معمولاً هنگام طوفان فکری برای شخصیت خریدار، می‌خواهید ویژگی‌های خاصی (سن، جمعیت، جنسیت، درآمد، صنعت، نقاط درد، اهداف و غیره) را تعریف کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که در این مرحله ما می خواهیم یک عکس فوری از بخش مشتریان خود داشته باشیم. هنوز نیازی به پرش به جزئیات زیاد نیست. در مورد زارا، سه بخش مشتری متمایز وجود دارد که آنها محصولات مختلفی را به آنها ارائه می دهند. مردان زنان فرزندان محصولات ایجاد شده برای هر یک از این بخش های مشتری (پوشاک، کفش و لوازم جانبی) قابل مصرف نیستند. یعنی بعید است لباس زنانه توسط یک کودک 7 ساله بپوشد. وقتی دقیقاً متوجه شدیم که هدفمان چه کسی است، وقت آن است که به آنچه ما به عنوان یک شرکت ارائه می دهیم نگاه کنیم.

علیرضا اسلامی نژاد

بنیانگذار وبسایت لرن پوینت، مدرس دوره‌های آموزشی طراحی سایت و سئو از سال 1397 یادگیری را آغاز کردم، بصورت حرفه‌ای از سال 1401 تدریس را آغاز و لرن پوینت را بصورت یک بیزینس راه‌اندازی کردم.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره لرن پوینت

آکادمی لرن پوینت، اولین آکادمی آموزش آنلاین کاملا ایرانی است که به آموزش مهارت‌های حرفه‌ای طراحی وبسایت و سئو

نماد اعتماد

تمامی حقوق این وبسایت برای آکادمی لرن پوینت محفوظ می‌باشد.